flikar

Monday, January 26, 2009

Tandtråd / Flossing



ENG: It is very simple, doesnt need alot of time, saves you alot of future pain and it saves you ALOT of money. Yes, to floss is truly a good thing. The dentist tell me every time im there and points out clearly that if i want healthy teeth i HAVE TO floss.

Yes, it is such a good and reasonable thing. But somehow or other one might not have the power to do it every morning. Laziness. One feel that there are more "important" things to do. But then when you go to the dentist you will have to bite the grass; the bill.

So in the same way we often are lazy in spiritual life. I heard it and i somewhat understand that material life doesnt work. I see it everyday on the news and in the faces of the poeple. It is darkness. And to liberate ourselves from this embarrasing situation we received many good advices from the Guru, for example, "not to kill". The Guru warns us that if we don´t take care we will have to pay the bill later.

Sooner or later we will have to pay and it usually isnt cheap. But if we only follow the advice of those who knows how to get out of this unhealthy condition we have nothing to worry about.

----------------------------------


SV: Det är så enkelt, tar inte så lång tid, det sparar dig mkt framtida smärta och det sparar MASSOR av pengar. Ja, att använda tandtråd är sannerligen en bra sak. Tandläkaren säger det varje gång jag är där och påpekar att om jag vill ha friska tänder så MÅSTE jag använda tandtråd.

Jo, så bra är det, men sen på nåt sätt så orkar man bara inte krångla så mkt på morgonen. Man är lat. Man tycker det är omständigt och att man har "viktigare saker att göra". Sen när man går till tandläkaren får man bita i den sura frukten av ens lathet; räkningen.

På samma sätt förhåller man sig ofta till andligt liv. Man har hört och också till viss del förstått att materiellt liv inte funkar, man ser det varje dag på nyheterna och i folks ansikten. Det är mörkt. Och för att befria oss från denna pinsamma situation vi befinner oss i här i den materiella världen så har vi fått så många bra råd av Guru som t.ex. att inte döda andra. Gurun varnar för att om vi dödar/gör nonsens så får vi en räkning/reaktion, karma.

Förr eller senare måste vi betala räkningen, och det brukar inte bli billigt. Men om vi bara följer rådet från den som vet hur vi kan undvika räkningen så har vi inget att oroa oss över.

//vasudeva d

3 comments:

  1. Tandtråd ÄR krångligt och tidsödande! Börja med tandstickor i stället!

    ReplyDelete
  2. Så, andra kan göra andligt jobb åt mig? Arbeta hårt för min befrielse, medans jag kan lata mig? För tandläkaren kan jag gå till o laga alla tänder o skita i räkningen ^^

    ReplyDelete
  3. Så tandtråd är en bra inkörsport till andlig disciplin? :D
    (På riktigt är det en bra måttstock... nu ska jag sluta vara lat igen!)

    ReplyDelete