flikar

Sunday, August 15, 2010

"Åh, min söte Gud" / "Oh, my sweet Lord"






SVENSKA
Idag har jag varit på loppmarknad med mina föräldrar. Vi åkte tidigt från hemmet i den lilla byn nära Emmaboda och ner till Ronneby. Mamma och pappa hade rensat ut och städat bort en massa prylar från många år tillbaka som nu bara blivit liggande. Jag hade däremot packat ner Skedrevolutionen i min bananlåda. Jag gjorde ett försök att dela med miog av det vegetariska budskapet men folk var föga intresserade. Men när jag stod där bland mina lakto-vegetariska, och ekolgosika, kakor så kom jag att tänka på min far och alla hans konstiga uttryck som poppar ut ur hans mun då och då. Ett utav dem är "Åh, du/min söte Gud".
Krishna är söt. Jag tänkte på Krishnas lekar i Vrindavan som litet barn när han stjäl smör och yoghurt, Krishnas form som Jagannat, Krishnas hängivna och Krishnas rester (Prasadam!). En hängiven yogi som har Krishna som sitt mål är också en själ som siktar på Sattva guna, d.v.s. godhetens kvalité. Till godhetens kvalité hör lena och söta smaker hemma så som mjölk och honung. Jag kunde bara konstatera att pappas konstiga uttryck faktiskt har en djupare innebörd. Det var dagens insikt.

ENGLISH
Today I been at one flea market with my parents. We started early in the morning and traveled from our home in the little village, near Emmaboda, to a town called Ronneby. My mam and dad had cleaned out there house from stuff that just been lying around for years and years. I stuffed my banana box with Spoonrevolution. I tried give out the vegetarian message but people where not so interessted. But when I stood there next to my lakto-vegetarian, and organic, cookies ... I suddenly came to think about my dad and his crazy expressions. One of them are "Oh, my sweet Lord".
Krishna is sweet. I'm thinking of his pastimes in Vrindavan as a child when he is stealing butter and yoghurt, Krishnas form as Jagannath, Krishnas devotees and his remains (Prasadam!). A devoteed yogi that has Krishna as his goal is also a soul that aim for Sattva guna, the mode of goodness. The taste in mode of goodness is described like soft and sweet just like milk and honey. I could only conclude that my fathers strange expression actually has a deeper meaning. This were my realization today.

Jay! Goura Prema nandi Haribol!

No comments:

Post a Comment