flikar

Saturday, January 31, 2009

The poet who went bananas / Poeten som gick bananer



English: Makhanchor takes part in the poem-anthology "7" together with 6 other poets. They performed their poems in one of Gothenburg's libraries a couple of days ago...

Svenska: Makhanchor medverkar i diktantologin "7" tillsammans med 6 andra poeter. De framtrrädde med sin poesi på ett av Göteborgs bibliotek för ett par dagar sedan...



Andra medverkande i boken och på scen / Other participants in the book and on stage: Editor/Redaktör Frida Struttu Johansson-Bohlin, Johan Schöblom, Henke Mimerson, Barole A, Siv Gölin, Björn Björkegren.



Eng: The line-up...

Sv: Uppställningen...



Eng: Makanchors poetry was the best. He conveyed the message of the Spoonrevolution and was the first one to get an applause from the audience. If you know swedish you can read here below...

He aslo mentioned the dangers of smoking and added:

"The poison beads on Kali Yugas plate
Our world, full of egoism and hate"

Come to our saturday feasts if you want to hear more. Every saturday, 5 p.m.
http://www.nimai.info/

Sv: Makanchors poesi var bäst. Han förmedlade Skedrevlutionens budskap och var först med att få applåder av publiken.

Han nämnde också farorna med rökning och lade till:

"Giftet pärlar sig i Kali Yugas fat
Vår värld, full av egoism och hat"

Vill du höra mer så kom på våra lördagsfester. Varje lördag, kl. 17.
http://www.nimai.info/

Här är vego-dikten:

inte ens en gris
ko, kalv fågel, fisk
eller något däri mellan
åka berg och dalbana
i mina tarmar
fastnar aldrig mer i mina tarmveck
säger hej till baljväxter, frukt och grönt
animaliskt mögel puts väck
det är sånt där grönt som snirklar sig ner
och gör livet skönt
magen skrattar och njuter

du är min KRAV-banan
och jag är din konsument

vegetarian okej okej
go go go
go green
säger hej till mitt nya liv
jag har tagit ett stort kliv
har en vän vid min sida
en speciell
sen finns
två, tre, fyra
hundra
tusen till
jag bryr mig om
och det har gett resultat

du är min KRAV-banan
och jag är din konsument

som i Emils berättelse
är inte grisen och hönorna döda
bara fulla
av liv
hej hej
ta ett beslut, ett stort kliv
säg nej till skitliv och mord på fabrik
vegetarian okej okej
go go go
go green
du och jag är djur
djuren är våra vänner
jag vill inte dö i tumult
inklämd bland stängslen
som judarna under andra världs kriget
så jag säger
gör som jag
ät grönt
så blir livet skönt

du är min KRAV-banan
och jag är din konsument
go go go
go green

.

1 comment:

  1. Hej!

    Fint inlägg om vår antologi! Eftersom du haft med bild på den, vill jag helst att du infogar även de andra poeternas namn också.

    Redaktör Frida Struttu Johansson-Bohlin, Johan Schöblom, Henke Mimerson, Barole A, Siv Gölin, Björn Björkegren.

    Tack på förhand/ Frida

    ReplyDelete